Conferences archive > 2014 > SPEAKERS & ABSTRACTS

Massimiano Bucchi


He has authored several books (published in Italy, China, UK and USA) and papers in journals such as Nature and Science, receiving several recognitions for his work, including the Mullins Prize awarded by the Society for Social Studies of Science (1997) and the Merck-Serono special jury award for science books (2007).
He has served as advisor and evaluator for several research and policy bodies, including the US National Science Foundation, the Royal Society, and the European Commission, and has chaired the programme of the XIIth world conference of Public Communication of Science and Technology (2012).
He regularly contributes to newspapers and tv programmes writing about science and technology. 
His most recent book is Il pollo di Newton. La scienza in cucina (Newton’s Chicken. Science in the Kitchen, 2013;  published also in Korea, Finland and Brazil) - www.massimianobucchi.it

 

Massimiano Bucchi è Professore di Scienza e Tecnica nella Società e di Comunicazione della Scienza presso l'Università degli Studi di Trento, e Visiting Professor presso numerosi istituti accademici e di ricerca in Asia, Europa e nord America.
È autore di numerosi libri pubblicati in Italia, Cina, Regno Unito e USA, e di articoli comparsi su riviste scientifiche tra le quali Nature e Science. Ha ricevuto numerosi riconoscimenti per il proprio lavoro, come il premio internazionale Mullins della Society for Social Studies of Science (1997) e il premio speciale della giuria Merck-Serono per i libri sulla scienza (2007).
Ha fatto parte di comitati di consulenza e valutazione di numerosi enti pubblici e di ricerca, come la US National Science Foundation, la Royal Society e la Commissione europea, e ha presieduto il programma del XII convegno mondiale di Public Communication of Science and Technology del 2012.

Collabora regolarmente con quotidiani e programmi televisivi come autore di testi relativi a scienza e tecnica.

La sua pubblicazione più recente è Il pollo di Newton. La scienza in cucina, del 2013, pubblicato anche in Corea, Finlandia e Brasile.

Safety and Innovation on the Table: Trends in Public Perception of GMOs and Food Related Issues

During the past few decades, in most industrialised societies, food and eating have been increasingly thematised in relationship with both taste/pleasure and healthy lifestyles. 
How does this broad context translates in terms of perception of safety and quality of food and of attitudes to specific issues like GMOs? What has been the long term impact of food-related emergencies such as BSE as well as of most recent alerts?
Drawing on relevant international studies and recent empirical findings from Observa Science in Society Monitor, the paper will explore the implications for our understanding of science in society interactions, as well as for contemporary policy and public debates.

 

Negli ultimi decenni, in molte società industrializzate, il cibo e il mangiare sono stati associati in misura crescente ai concetti di gusto e piacere e ad uno stile di vita salutare.

Tuttavia è necessario chiedersi come questo ampio contesto si traduca nel nostro modo di percepire la sicurezza e la qualità di ciò che mangiamo e nei riguardi di questioni specifiche come gli OGM, e quali siano state le conseguenze a lungo termine di emergenze alimentari quali il morbo della mucca pazza e altri allarmi più recenti.

Basandosi su studi internazionali rilevanti e recenti scoperte empiriche compiute dal centro di monitoraggio Observa Science in Society, verranno approfondite le implicazioni riguardanti la nostra comprensione della scienza nel suo interagire con la società, ma anche la politica contemporanea e il dibattito pubblico.

Innovations that are changing our life

torna top